pühapäev, mai 08, 2005

"Tuleviku laev" sõidab tuule, päikese ja lainete mõjul


Kujutage ette laeva, mida ei liiguta edasi traditsioonilised laevajõuseadmed ja milles ei kasutata fossiilseid kütuseid ning mis kõige tähtsam – ei erita kahjulikke aineid atmosfääri ning ei reosta merd.

Curt Rosengren viitab oma blogis News Telegraph artiklile. „Tuleviku laev“ hakkab oma energiat saama päikesest, tuultest ja lainetest. Laineenergiat hakkavad ära kasutama 12 delfiini-sarnast kiilu, 3 hiiglasuurt päikesepaneelidega kaetud purje kasutavad ära tuule- ja päikeseenergiat. Päikesest, tuulest ja lainetest korjatud energia seotakse vesinikuga ning talletatakse kütuseelementides. Selliselt suudab laev arendada kiirust kuni 15 sõlme (miili/tunnis).

Esimene laev, mis sellist tehnoloogiat hakkab kasutama, on kaubalaev, mis hakkab vedama umbes 10.000 autot Suurbritanniast Austraaliasse, Uus-Meremaale ja teistesse maadesse. Kui projekt osutub õnnestunuks, siis hakatakse sellist tehnoloogiat kasutama ka reisi- ja kruiisilaevadel.

„Sellest saab tõeliselt kõige keskkonnasõbralikum laev, mis ei kahjusta atmosfääri ega merekeskkonda. See kujundab ümber ookeanitranspordi“ ütles Wallenius Wilhelmson’i esindaja.

Rahvusvaheline laevakompanii veab iga-aastaselt 160.000 autot Southamptonist Austraaliasse, Uus-Meremaale jt. maadesse. Uuel laeval on 14-ne jalgpalliväljaku suurune tekk, kuhu võib ära mahtuda 10.000 autot. Laev saab omale nimeks E/S Orcelle. E/S tuleneb sõnadest „environmentally sound ship“. Laevale pole vaja ehitada veeballasttanke stabiilsuse jaoks. Selle tagab pentamaraankere. Esimene, täisvarustuses laev hakkab meredel seilama mitte enne aastat 2025. Esimene laev, mis hakkab kasutama osaliselt keskkonnasõbralikku tehnoloogiat, võib vette jõuda 5 aasta jooksul.

Laeva kogumaksumus ei ole veel teada. Kuid on teada, et summa saab olema suurem, kui on vaja traditsioonilise laeva ehituseks (47 miljonit EUR).